Malafide praktijken in letselschade zaken

Letselschadezaken kunnen voor malafide bureaus en hulpverleners een bijzonder aantrekkelijke markt vormen. Er wordt inmiddels hard aan gewerkt om foute 'hulpverleners' van de markt te weren en slachtoffers tegen hun malafide praktijken te beschermen.

Hoe werkt het?

Aan de een kant kan een hulpverlener zijn kosten (waaronder zijn honorarium) in principe doorberekenen aan de veroorzaker, wanneer de aansprakelijkheid is erkend. Aan de andere kant zijn er 'hulpverleners' die, nadat ze volledig zijn betaald door de veroorzaker, ook nog eens een rekening sturen naar het slachtoffer. Dit laatste gebeurt bijvoorbeeld wanneer de 'hulpverlener' van te voren met het slachtoffer heeft afgesproken dat hij een percentage van de opbrengst van de zaak krijgt. Zo'n afspraak lijkt soms best wel redelijk, maar is het vaak niet. De enige die er werkelijk van beter van wordt, is die zogenaamde 'hulpverlener, die zijn honorarium dan tweemaal kan incasseren.
 

Kwaliteitsbevordering

In de letselschade-advocatuur wordt veel aan kwaliteitsbevordering gedaan. Ervaren advocaten in letselzaken die geslaagd zijn voor een examen na een zware opleiding, mogen toetreden tot de Vereniging van Letselschade Advocaten LSA. Het doel van kwaliteitsverbetering is naast bevordering van deskundigheid ook de herkenbaarheid van kwaliteit voor slachtoffers. Zo wordt het voor slachtoffers eenvoudiger een goede en betrouwbare hulpverlener te kiezen en wordt het malafide 'hulpverleners' moeilijker gemaakt nieuwe slachtoffers te maken.
 

Doorverwijzingen

Een recente ontwikkeling is dat ook aan de medische sector (denk aan die folders in de wachtkamer) wordt gevraagd alleen nog door te verwijzen naar hulpverleners die aan strenge kwaliteitseisen voldoen. Gegeven de ervaringen in het verleden, is dat bepaald geen overbodig verzoek.
 

Commentaar

Het is belangrijk dat slachtoffers worden beschermd tegen verkeerde 'hulpverleners', die vooral aan hun eigen belang denken en niet aan redelijke kwaliteitseisen voldoen. Voorkomen moet worden dat slachtoffers dubbel slachtoffer worden, namelijk van zowel de letselveroorzaker als van de foute 'hulpverlener'. Het valt daarom te hopen en te verwachten dat de ingezette ontwikkeling een positief vervolg zal krijgen.
 

Meer informatie

Mail naar la.drenth@vanslagmaat.nl.

vorige pagina


STEL EEN VRAAG

Vragen over letselschade? Wacht niet te lang en stel ons uw vraag!

STEL UW VRAAG:


TELEFONISCH

Vul uw naam en telefoonnummer in.
U wordt op werkdagen binnen 24 uur
teruggebeld door een advocaat.




ONLINE

Stel uw vraag via het formulier.


> Reacties cliƫnten
> Lage kosten
> Gesubsideerde rechtsbijstand

> Over Hulpnaletsel.nl
> Onze missie
> Actueel
> Linkpartners

> Privacy en disclaimer
> Algemene voorwaarden
> Privacy Statement